Nákupy módy prošly za poslední rok s koronavirem podstatnými změnami, hlásí studie.

studie-uvod  
                                                                                                                                              foto: Shutterstock

 

Prožít čtyři roční období v pandemii? Tato nová zkušenost přivedla mnoho z nás k pořizování oblečení přes internet. To bylo ještě na začátku roku 2020 především doménou mladší generace, anebo se týkala jen určitých segmentů (legíny, ponožky, kabelky). Nyní je ale vše jinak: 68% Čechů změnilo styl oblékání a 39% dokonce i velikost. Košíky módních e-shopů se plnily častěji proto, že byly po většinu roku zavřené kamenné prodejny, ale i za účelem zpříjemnění domácí nudy či v důsledku změny stylu – tepláky či mikinové šaty se vybírají virtuálně jednodušeji než upnuté sukně, saka či košile. O zásadní změně nákupních návyků hovoří i fakt, že celých 35% nováčků už u online nakupování  oděvů i zůstane.

 

Pandemie nás naučila nakupovat módu online

Zejména druhý lockdown přinutil i nové segmenty populace sáhnout po e-shopech, ať už sháněli sezónní oblečení nebo něco příjemnějšího na sebe.

„68 % Čechů změnilo v pandemii styl oblékání. Ženy oblékly legíny, muži tepláky a mikiny. Obě pohlaví se pak shodují na teniskách,” uvádí Kristýna Rakovská, brand managerka GLAMI.

Pohodlné kousky, například mikinové šaty a overaly, se dodnes drží na špici vyhledávanosti. Podle průzkumu Fashion (Re)search  se Češi v roce s koronavirem rozdělili na tři skupiny: 32 % zákazníků nakupovalo módu více než předtím. K nákupům je přivedly slevy a udělali si z nich koníčka pro zahnání lockdownové nudy. Celých 46 % Čechů pak nakupovalo méně, hlavně z důvodu, že neměli oblečení kam nosit. Na druhém místě uváděli respondenti nedostatek peněz. Každý pátý pak nakupoval beze změny.

 

Nezměnily se jen návyky, ale také velikosti

„Zajímavé je, že 39 % zákazníků během pandemie změnilo velikost oblečení, kterou standardně nakupují. Takzvaná pandemická kila, o kterých se mluví v souvislosti s lockdowny a nedostatkem pohybu po celém světě, tak mohou být důvodem, že 29 % Čechů nakupuje větší kousky. Na druhou stranu 10 % respondentů sahá po menších velikostech,” přibližuje Rakovská. Prioritami, které měli Češi před rokem a zůstaly jim dodnes, jsou rychlé doručení a doprava zdarma. Za zmínku stojí dle brand managerky GLAMI také fakt, že jsme se naučili platit bezkontaktně: „Platbu hotovostí na dobírku už preferuje jen 10% oproti loňským 24%.”

 

S nákupem džínů čekáme už přes rok

Největší výzvou u online nákupů je virtuální výběr. Kategorie, které Čechům při online nákupech dělají největší problém, jsou ty, u kterých je zkoušení zásadní: Muži a ženy shodně uvádí na prvním místě džíny a obecně kalhoty (49 %), v těsném závěsu jsou pro obě pohlaví boty (37 %) a bronz si odneslo dámské spodní prádlo (24 %). Onlinový obchod ASOS zaznamenal obdobný trend s tím rozdílem, že džíny se prodávaly, ale primárně volné typy, tzv. dad jeans (těch e-shop prodal na 100 000 párů). Rok 2020 byl také prvním, kdy skejťácké kalhoty (222% nárůst prodejů) porazily dřív nejpopulárnější skinny jeans. Nemožnost zboží osahat je problémem pro 58 % dotázaných, hned za ním je složitý výběr velikosti (47 %) a téměř polovina respondentů nechce platit za dopravu. Pro 18 % je složité zboží vracet. I přesto však 35 % nováčků, kteří dříve pořizovali oblečení pouze offline, uvedlo, že u online nakupování zůstane. Do budoucna tak lze předpokládat, že ochota pořizovat oblečení online ještě poroste.