Začaly vás silně bolet záda, křupe vám v nich při špatném dosedu na židli? Příčin může být samozřejmě víc...

 

Může se totiž jednat o osteoporózu, chronickou nemoc, při níž se následkem kostního metabolismu postupně odbourává kostní tkáň. Postihuje až 3x častěji ženy. Řídnutí kostí nemusí být hned zřejmé, v kostech se vytvářejí póry, stávají se tenčí, méně ohebné a křehčí. Přirozený úbytek kostní tkáně je po padesátce asi 1–2 % za rok, ale působením řady faktorů může být daleko vyšší. Projeví se většinou silnými bolestmi zad, případně dalších kloubů. Lidé to obvykle řeší léky na bolest, léky na bolest kloubů místo návštěvy lékaře. Proto se nemoc objeví často až zlomeninou.

Na ortopedii se lékaři často setkávají s ženami, které si zlomí ruku v zápěstí pouhým nešikovným brnknutím o roh stolu. Úrazy po minimálně vyvinuté síle jsou signálem, že se může jednat právě o osteoporózu. Podobně varovným příznakem je zakulacení zad (hrb), snížení tělesné výšky až o 3 centimetry a několik zlomenin v krátké časovém intervalu po sobě.

Proč zrovna já?

Existují neovlivnitelné faktory, které mohou přispět ke vzniku nemoci. Pokles estrogenu v organismu ženy po menopauze může v průběhu dalších pěti let zvýšit ztrátu kostní hmoty až o pětinu! Roli hrají genetické předpoklady v rodině, poruchy menstruačního cyklu, bílá rasa, nemoci jako cukrovka, Crohnova choroba, revmatoidní artritida, závažná hematologická onemocnění. Pak je řada faktorů, které ovlivnit můžeme: strava chudá na vitaminy a minerály, vitamin D a vápník totiž přímo ovlivňují správný vývoj a růst kostí. Nedostatek pohybu, nadmíra alkoholu a cigaret.

 

Je potřeba o své kosti dbát

Lékař provede potřebná vyšetření, ortoped už při rentgenovém zjišťování zlomeniny osteoporózu snadno odhalí, v případě podezření vám provedou denzitometrii (na tu může posílat i praktický lékař a gynekolog). Ta se provádí na radiologickém oddělení a určí množství minerálů a hustotu kostní tkáně. Podle závažnosti stavu kostí se stanoví léčba. Spočívá buď v úpravě stravy a životního režimu nebo v užívání léků. Obvykle to jsou bisfosfonáty, které podporují tvorbu kostní hmoty, hormon kalcitonin, tablety vápníku.

 

Co můžete udělat sami?

Konzumovat dostatek mléčných výrobků či například brokolici, kapustu, kakao, vejce, sardinky, ale také česnek a cibuli, které obsahují důležitou síru. Hýbat se, ideálně svižně chodit či plavat, nekouřit a výrazně omezit alkohol.