MINT Market: V čem je skvělý a na co nejvíc naráží? 

sirka-mint-3

Foto:  @mintmarket.cz

Psal se rok 2010, kdy vznikl nápad uskutečnit v Brně módní trh, který by byl dostupný lidem, dychtivým po lokálním originálním designu, a české peněžence, ale také poskytl platformu, na které by tuzemští návrháři měli možnost se setkávat a vzájemně se inspirovat. Na světě bych fashion market, který je dnes známý pod názvem MINT Market. Už pět let po své vzniku se rozrostl natolik, že potřeboval větší prostory i personální podporu. V současnosti MINT Market patří mezi nejznámější trhy s módními artikly v republice. A pod touto značkou proběhly už celkem stovky akcí. Z Prahy a Brna se trhy přesunuly i do dalších českých a moravských měst - například do Plzně, Českých Budějovic, Písku nebo Ostravy. Jak ale vypadá situace v Česku s tímto fashion marketem dnes? Jaká je jeho budoucnost a které problémy ho trápí nejčastěji? Na to odpovídá PR manažerka MINT Marketu Kateřina Pletichová.

 

sirka-mint-plechtivova

PR manažerka a fotografka MINT Marketu, Kateřina Pletichová, Foto: archiv MINT Market

 

Je Česko v souvislosti s fashion markety oproti jiným zemím v něčem specifické? V čem?
Především množstvím nadaných a nadšených lidí, kteří se rozhodli, že si založí vlastní značku a začnou s podnikáním. V Česku máme k rukodělné výrobě velmi blízký vztah. Ne nadarmo se říká „zlaté české ručičky“. České značky také mají tendenci k širšímu sortimentu, než je například v Německu, kde se mohou designéři díky větší cílové skupině profilovat úžeji.

 

Jak vypadá současná situace fashion marketů v Česku?
Lidé mají o fashion markety zájem, protože je oslovuje jedinečná nabídka, výroba v Česku, ekologická udržitelnost, originalita nabízených výrobků. Horší je to s podmínkami ze strany státu, kde se neustále zvedá byrokratická zátěž. Chystané zavedení EET i pro drobné výrobce znamená razantní zvýšení ekonomické i psychologické bariéry pro začátek podnikání, a dokonce i pro setrvání v již rozjetém malém podnikání. Přitom státní kase to reálně vůbec nepomůže!

 

sirka-mint-2

Foto: archiv MINT Market

Jaká kritéria musí člověk splňovat, aby mohl prodávat na vašem fashion trhu?
Musí nabízet originální a zajímavé designové výrobky, ideálně vlastní výroby. Mnohdy ale musíme odmítat i velmi kvalitní značky, a to pouze z důvodu omezené kapacity místa, kde se market koná.

 

Mohla byste jmenovat některé z nových českých značek, které vy vidíte jako velice nadějné a smysluplné? A proč?
Vlastně každá nová značka je pro mě nadějná a smysluplná, protože moje vize pořádání trhů není jenom o zpřístupnění krásných věcí lidem. Velmi podporuji každého, kdo se rozhodne jít za svým snem a jistotu zaměstnání vymění za nejisté podnikání. Odměnou by mu měla být větší svoboda, propojenost s vlastní prací, naplněnost a spokojenost. V tom já osobně vidím velký přínos našich marketů - dlouhodobě vytváříme prostředí, které velmi pomáhá těmto lidem - a to nejen s prodejem, ale i s navazováním kontaktů a nových spoluprací.

 

Který projekt, prodávající u vás na trhu, vás skutečně překvapil (ať už pozitivně či negativně)?
V poslední době mě překvapuje, jak krásné šperky je možné vytvořit 3D tiskem. Značka Jsem.studio mě opravdu nadchla, stejně jako značka Jsem Božan potravinářský. Ta vyrábí úžasné voskované znovupoužitelné ubrousky na potraviny, což je ekologická náhrada igelitových sáčků.

 

Proč je výhodnější chodit na fashion markety, než nakupovat přímo v eshopech u prodávajících?
Protože v eshopu máte nabídku jen jednoho prodejce, o kterém navíc musíte vědět, zatímco na marketu máte mnoho prodejů na jednom místě. Jistě tam najdete značky, které jste vůbec neznali. A navíc ušetříte na poštovném. Naše markety nejsou jenom o prodeji, ale jsou to zážitkové události s hudbou, dobrotami a přátelskými prodejci i návštěvníky.

 

sirka-mint-1

Na trhu najdete nejen povoskované ubrousky, ale také šperky vyrobené z 3D tiskárny, foto: archiv Mint Market  

 

MINT marketů se během roku koná docela často. A během své dlouholeté existence se rozrostl i do dalších českých měst. Jak se ale v tom množství akcí zorientovat? V čem se jednotlivé akce od sebe liší? A jak si vybírat, na kterou sérii trhů v jednom městě dorazit?
Jednotlivé akce se od sebe liší hlavně místem konání a nabídkou. Prodejci se obměňují, takže i při marketech, které se konají rychle za sebou, najdou návštěvníci pokaždé něco jiného. Takže ideální je dorazit na všechny naše markety.

 

Plánujete nějaké změny či další projekty v souvislosti s MINT Marketem?
Nadále chceme pokračovat v pořádání marketů i v menších městech. Nadšení místních zákazníků nás opravdu motivuje a tímto směrem se chceme rozvíjet.

 

MINT Market se koná i během léta. Najdete ho například v rámci wellness festivalu Zubštejn času (9.-11.8.2019) nebo pouličního festivalu Živé ulice v Plzni (15.-16.8.). Další termíny konání najdete na oficiálních stránkách MINT Market nebo na facebookové stránce