Dyzajn Market: Praha je trhy už přesycena

sirka-dyzajn-ilustracka   

Foto: Karolína Ketmanová

Píše se o něm jako o největší open-air prodejní výstavě autorské tvorby u nás. Dyzajn Market si takovou reputaci stihl vydobýt během své devítileté existence. Na začátku se ho zúčastnilo na více než deset tvůrců. A nyní se koná šestkrát ročně a pokaždé na něm najdete téměř 200 zástupců autorské tvorby. „Za mě je nyní trh „marketů“ i „weeků“ v Praze přesycen,“ říká zakladatelka akce Terezie Tunková. Jak se bude tedy Dyzajn market vyvíjet dál a co naopak českému designu oproti zahraničí chybí? 

 

sirka-dyzajnmarket

zakladatelka DYZAJN MARKETU a PR manažerka, Terezie Tunková, koláž, Foto: Karolína Ketmanová  

 

Dyzajn market má za sebou několikaletou historii. Změnil se nějak původní koncept či zaměření, které stálo na začátku?
Dyzajn market vznikl jako malá akce v kamarádově kavárně Jericho před 9 lety. Účastnilo se jej tehdy 13 tvůrců včetně mě. V té době jsem totiž ještě tvořila origami šperky. Od počátku mi vždy šlo jen o to, šířit mezi lidi českou tvorbu, a protože akcí tohoto zaměření bylo v té době velmi málo, udělali jsme si se spřátelenými tvůrci naši vlastní. Nikdy jsem ale neplánovala, že se Dyzajn market takto rozroste. Moje vize je od počátku stejná, a to podporovat české dyzajnéry v tom, aby se mohli živit svou tvorbou, což se jim díky vysoké návštěvnosti Dyzajn marketu daří. Neusínáme ale na vavřínech a stále se snažíme zlepšovat to, jak naše akce vypadá a co se na ní děje. A zásadní změnou pro mě je, že nyní již nejsem na Dyzajn market sama, ale mám kolegyni Olgu, která je i spoluvlastníkem naší firmy a hlavní produkční akce v jedné osobě. Spolu máme velmi dobrý a funkční tým, který se ve dny akce rozroste až cca na 20 lidí.

 

Vidíte nějaká obecná specifika českého designu oproti zahraničí?
S kolegyní se samozřejmě zajímáme i o zahraniční tvorbu. Připadá mi, že v zahraničí mívají tvůrci více zvládnutou grafiku a celkový vizuál brandu. Bohužel u nás toto nechávají dyzajnéři spíše v pozadí, jako by to byla méně podstatná věc, i když samotná jejich tvorba je často daleko lepší a vyvinutější než v cizině. Ne nadarmo se tedy říká „zlaté české ručičky“. Rozdíl, který vídám mezi českými a zahraničními tvůrci na Dyzajn marketech, je občas ten, že Češi nejdou tolik do extravagance a ryzí tvorby bez rozmyslu, zda ji zákazník bude nosit, což je naopak v zahraničí k vidění častěji.

 

V čem je Dyzajn market ojedinělý?
Myslím si, že jsme jediná akce, která má od počátku nekomerční charakter. To znamená, že pro nás není prioritou zisk. Mnoho let jsem také žádný zisk neměla a živila mě tvorba šperků nikoliv organizace Dyzajn marketu jako takového. Zisk k nám přichází jako druhotný produkt naší dobré práce, která nás s kolegyní baví a naplňuje. Milujeme ji. Dyzajn market je výjimečný i tím, že je pro návštěvníky zdarma, koná se 6× ročně a pokaždé se jej účastní téměř 200 tvůrců.

 

sirka-kolaz

Foto: archiv Fraise, Lvice v porcelánu, Playbag

Stojíte u Dyzajn marketu od počátku. Jak se podle vás trend českého designu vyvíjí? Co třeba bylo v roce zahájení prvního ročníku trendy a jak je tomu dnes?
Z mého pohledu slovo "trendy" obecně do autorské tvorby nepatří. Tato tvorba pramení ze srdce, a to má málokdo zahlceno trendy. Ale určitě je možné, že úspěšní tvůrci inspirují další a další šikovné lidi, aby sami začali něco tvořit. V tom podle mě doba přeje. Zda je „trendy“ být tvůrcem / designérem, to musí posoudit jiní. Já se v tomto oboru pohybuji, takže mi připadá, že možnost živit se tím, co člověka baví, je určitě úžasné, protože z vlastní zkušenosti vím, že pak je člověk tak nějak celoživotně veselejší a přináší i pozitivní a inspirativní energii všem kolem.

 

Jak podle Vás vypadá současná situace design a fashion marketů v Česku?
Všechny markety s kolegyní sledujeme a dovolí-li nám to čas, snažíme se je i navštívit. Mně osobně mrzí to, že se na akcích tohoto typu platí vstupné. To totiž může znamenat nižší návštěvnost, a tím i nižší podporu pro účastnící se tvůrce. Z takových akcí mívám pocit, že jde organizátorům spíše o naplnění jakéhosi byznys plánu, což mi sympatické není. Další nešvar je ze strany tvůrců samotných, a to se týká těch, kteří se účastní každé akce. To pak vyvolává v návštěvníkovi dojem, že jsou všechny akce stejné, a že je na nich to samé. Čímž vlastně tvůrci vytváří konkurenční boj mezi akcemi, který by tam jinak vůbec být nemusel. Za mě je nyní trh „marketů“ i „weeků“ v Praze přesycen. Většinu z nich nepovažuji za kvalitní po produkční ani PR stránce a hlavně mi zde dost často chybí srdce organizátorů.

 

S jakými problémy se jako designový trh potýkáte? Je něco, co byste chtěli změnit? 
Potýkáme se hlavně s tím, že nemáme nijak velkou podporu města. Přitom nám ze všech stran chodí informace o tom, že se naše akce významně podílí na komunitním rozvoji Prahy, že podporujeme malé české tvůrce a šíříme lokální tvorbu mezi Čechy i cizince. Jsme ale velmi vděční Národnímu divadlu, které nám poskytuje prostor pro konání akce již celých 9 let. Problémy s byrokracií v tuto chvíli řešíme hlavně v tématu GDPR, kde zatím chybí prováděcí vyhláška, takže nikdo moc neví, co na akci fotit smíme a kde fotky smíme použít a kde ne.

 

sirka-dyzajn-ilustracka2  

Foto: @ogarbags, @ehsisters, archiv Dyzajn Market


Jaká kritéria musí člověk splňovat, aby mohl prodávat na Dyzajn marketu?
Jeho tvorba musí být originální a velmi dobře prezentovaná jak skrze fotky, tak i pak ve výstavním prostoru. Určitě musí tvůrce respektovat veškerá naše pravidla organizace, protože i to se významně podílí na růstu a rozvoji akce.

 

Které designové značky nebo produkty Vás v poslední době nejvíce zaujaly? 
Zajímají mě ty značky, které šijí plus size oblečení samovolně, ne jen na míru, protože jsem sama plus size žena. Těchto značek je velmi málo. Ale mám-li vybrat jednu, zmínila bych děčínskou značku Fraise. Dyzajn marketu se pravidelně účastní i výrobci přírodní kosmetiky. Tu používám díky Anetě, která stojí za značkou Biorythme. V poslední době mě nejvíce baví šperky Tomáše Holuba a Lubora Bauma. Batohům jsem věrná od Playbagu. Porcelán miluji v jakýchkoli podobách a v tuto chvíli nejvíce souzním se značkou Lvice v porcelánu.

 

sirka-sperky

Foto: @tomasholub_art, @sperky.lubor.baum 

Další vydání Dyzajn marketu bude na začátku srpna. Ovšem celkově se váš market koná několikrát do roka. V čem se od sebe jednotlivá vydání liší?
Dyzajn market Prázdniny bude 3. a 4. srpna. Další pak v druhé polovině září. Každá edice má vlastní dominantu: Jaro – výstavu „ztěleSni Dyzajn“, Léto – módní přehlídky prezentované ženami 4 generací, Prázdniny – hudební festival, Podzim – workshopy a tvůrčí dílny pro dospělé, 2 vánoční Dyzajn markety zase mají charitativní podtext s mottem „Jaký Dyzajn má tvoje pomoc“. Právě těmito projekty se snažíme jednotlivé edice od sebe odlišit. I když se samozřejmě vždy liší i složením tvůrců a ročním obdobím, ve kterém se konají.

 

Bližší informace o DYZAJN MARKETU najdete na webových stránkáchFacebooku či Instagramu